image001Із 25 травня 2020 року у зв’язку із введенням на території України адаптивного карантину, який передбачає поетапне пом'якшення обмежень, Наукова бібліотека ХНУМГ ім. О. М. Бекетова перейшла на особливий режим роботи.

Для користувачів працюють абонементи для приймання та видачі книг, підписання обхідних листів. Обслуговування користувачів у читальних залах поки що не проводиться.

Графік роботи бібліотеки: 10:00 – 15:00, вихідні дні: субота, неділя.

Обслуговування користувачів проводиться з дотриманням наступних вимог:

соціальне дистанціювання (потрібно тримати відстань не менше 1,5 м один від одного та бібліотекарів);

– масковий режим (як для читачів, так і бібліотекарів);

– регулярна дезінфекція;

– дотримання протиепідемічних заходів.

Контактні телефони для консультацій: (057) 707–30–13, тел. 30-13 (внутрішній).

Бібліотека приймає участь у онлайн-заходах, який проводить Університет та інші організації і спільноти в умовах карантину. Так, у рамках молодіжного фестивалю #БекетовУрбанФест на Ярмарку можливостей бібліотека презентувала ресурси та послуги, які надаються користувачам бібліотеки для комфортного навчання, дослідження, роботи та взаємодії.

21 травня 2020 року бібліотека прийняла активну участь у онлайн-заході «Зелені проєкти університетських бібліотек», на якому представила доповідь та презентацію про роботу бібліотеки з популяризації екологічного способу життя та академічної культури, основні напрямки роботи із користувачами в системі екологічної освіти, участь бібліотекарів у програмах, акціях та проєктах, спрямованих на підвищення екологічної обізнаності українців та мотивації до екологічно свідомої поведінки.

image003

21–22 червня 2020 р. будемо приймати участь, згідно запрошення Української бібліотечної асоціації та Goethe-Institut в Україні, в німецько-українському науково-практичному онлайновому семінарі «Зелені бібліотеки».

З метою забезпечення науково-дослідницької роботи викладачів, студентів та аспірантів Університету співробітники бібліотеки працюють в наукометричних базах даних: Web of Science, Scopus та Springer. Кожного дня із домашніх комп’ютерів бібліотекарі здійснюють пошук наукових статей згідно із навчальними програмами університету, завантажують їх та розміщують у OneDrive для спільного доступу.

Участь бібліотекарів у вебінарах, що проводять провідні фахівці компанії Clarivate Analytics, підвищує ефективність використання науковометричних баз даних. Змістовним та інформативним виявився вебінар «Етика наукових публікацій і інструменти підвищення їх якості: Web of Science і Антиплагіат», за активну участь у якому працівники бібліотеки отримали іменні сертифікати. З 2 по 5 червня бібліотекарі пройшли навчання за програмою вебінарів із використання бази даних Web of Science Core Collection, які проводила експертка з інформаційно-аналітичних ресурсів та навчання компанії Ірина Тихонкова, та отримали 31 іменний сертифікат. 

image005image007

image009image013

Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 29 травня 2020 р. № 721 «Про надання доступу закладам вищої освіти і науковим установам до електронних наукових баз даних та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства освіти і науки України» продовжено доступ до баз (бази) для українських закладів вищої освіти та наукових установ державної та комунальної форм власності. 2.06.2020 р. сформована та відправлена електронна заявка від університету до ДНТБУ на подовження користуванням базами Web of Science, Scopus. Зразки документів для заповнення та надсилання в паперовому вигляді будуть розміщені на сайті ДНТБУ найближчим часом.

Нагадуємо, що співробітники інформаційно-бібліографічного відділу бібліотеки надають онлайн-послугу з присвоєння навчальним посібникам, монографіям, авторефератам дисертацій, науковим статтям класифікаційних індексів за таблицями УДК. Скористатися даною послугою можуть викладачі, аспіранти та студенти університету, надіславши запит за адресою: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.. Для отримання шифру (індексу УДК, авторського знаку) необхідно надати таку інформацію:

– повну назву документу;

– анотацію або ключові слова, які розкривають зміст роботи;

– контактні дані автора: П.І.Б., телефон, e-mail.

13 червня взяли участь у вебінарі «Як редагувати Вікіпедію та не порушувати закон», де обговорювалися питання редагування Вікіпедії з правової точки зору. Як редагувати Вікіпедію, не порушуючи ні чиїхось прав, ні закони, коректно дотримуватися законодавства про авторське право? Максим Наумко, член Creative Commons Global Network та ІТ-юрист, розказав:

  • Що таке вільні ліцензії та «з чим їх їдять»;
  • Як легалізація «свободи панорами» допоможе поширювати вільні знання;
  • Який зв’язок між законодавством про авторське право та редагуванням Вікіпедії.

Захід проводила  WikimediaUkraine у партнерстві з CreativeCommonsUkraine.

Бібліотека постійно оновлює новинний контент на сайті бібліотеки, в соціальних мережах: Facebook, Instagram та в корпоративній університетській мережі Yammer, в группі «Бібліотека». Користувачам надається актуальна інформація про розклад вебінарів з Web of Science та Scopus, як дізнатися квартиль журналу, створення ідентифікатора ResearcherID та ін.

В умовах дистанційного режиму роботи особливого значення набувають віртуальні виставки, приурочені до найважливіших подій в суспільно-політичному житті України та ювілеїв видатних осіб. Так, з метою збереження і популяризації українських традицій бібліотекою створено віртуальну виставку «День вишиванки», на якій представлено літературу про звичаї, обряди, свята та традиції українського народу із фонду бібліотеки.

Останнім часом з’являється багато фейкових новин про коронавірус COVID-19, тому є вкрай важливим, щоб було більше медіаграмотних людей, які вміють відрізняти факти від фейків. З цією метою бібліотека створила презентацію «Як відрізнити фейк від правди», яка ознайомить із основними правилами, що допоможуть орієнтуватися у великому масиві новинної інформації.

Працівники бібліотеки активно займаються самоосвітою, використовуючи можливості масових відкритих онлайн-курсів «Prometheus».

У період карантину бібліотекарі успішно закінчили та отримали іменні сертифікати з таких тем: «Побутові відходи – дій зараз!», «Захист прав людей з інвалідністю», «Навчаємось вчитись: Потужні розумові інструменти для опанування складних предметів», «Медіаграмотність: практичні навички», «Word та Excel: інструменти та лайфхаки», «Культура та політика: багатозначність (взаємо)зв’язків», «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти», «4 кроки до здорового харчування», «Коронавірусна інфекція: факти проти паніки», «Інформаційні війни», «Діалог та медіація: шлях до порозуміння» та ін.

Завдяки курсу «Побутові відходи – дій зараз!» бібліотекарі навчилися правильному поводженню із різними типами відходів, дізналися, як можна зменшувати їх кількість та небезпечні властивості, чому відходи треба збирати роздільно та сортувати, а також яким чином відходи можна переробляти.

Отримані знання допоможуть бібліотекарям ефективніше працювати у проєкті «Ефективне управління енергією – перший крок до Зеленого Університету», а саме у кампанії зі збору макулатури від кафедр та підрозділів ХНУМГ ім. О. М. Бекетова та восени 2020 року долучитися до акції «The Great GlobalCleanup» (Велике глобальне прибирання), спрямованої на очищення нашої планети від десятків тисяч тонн відходів.

Також успішно пройдено онлайн-курси від інших українських навчальних платформ та отримано іменні сертифікати з таких тем: «Академічна доброчесність в університеті», «Бібліотека – відкритий публічний простір», «Цифрова грамотність», «Цифрові комунікації в глобальному просторі», «Цифрові навички для вчителів», «Онлайн-сервіси для вчителів», «Ефективні презентації», «Фактчек».

image015image017

image019image023

image021

 

Загалом у період із 19 березня по 11 червня 2020 року співробітники бібліотеки отримали 123 іменні сертифікати і надалі продовжують активно навчатися.

Бібліотекарі розуміють, що частка цифрових технологій і темпи їхнього зростання будуть збільшуватись, а віддалена робота та віртуальні сервіси можуть стати нормою, тому вони продовжують наполегливо працювати у дистанційному режимі та підвищувати свій особистісний та професійний рівень.

Залишаймося здоровими і відповідальними та працюймо на перспективу!