1

2

3

4

Аспірантура

5

1Схоже, що ХНУМГ ім. О. М. Бекетова стає справжнім осередком правознавчої освіти школярів Харкова. Майже кожне заняття освітньої платформи «Шкільний омбудсмен» привертає неабияку увагу громадськості. Так і цикл репортажів міського телебачення про шкільне самоуправління розпочався саме з відвідування нашого вишу, де планувалося проведення відкритого засідання Правової корпорації школярів і фахові майстер-класи для шкільних омбудсменів.

З такої нагоди на базі «Бекетівського» зібралося ледь не все місто: регіональний координатор по взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Харківській області Олександр Дмитрович Міненков; представники патрульної поліції (начальник відділу зв’язків з громадськістю Управління патрульної поліції, старший лейтенант поліції Марина Михайлівна Кульбачна, інспектор відділу зв’язків з громадськістю Управління патрульної поліції, старший лейтенант поліції Джаміля Аріфівна Калоянц), заступник голови Батьківської міської ради Наталя Володимирівна Фірсова, методист науково-педагогічного центру Департаменту освіти Харківської міської ради Інна Валентинівна Полякова і, звісно, телебачення… Бурхлива діяльність охопила весь університет, а координаційним центром цієї діяльності, як завжди, коли йдеться про дітей в університеті, став Центр доуніверситетської освіти і кар’єри.

3а3б

У Червоному холі розташувалася яскрава виставка леп-буків – книжок-саморобок, які школярі зробили власноруч саме за темою захисту прав дітей. Цікаво, що для того щоб зробити ці навчальні посібники, школярам знадобилися не лише навички з дрібної моторики і компетенції у галузі правознавства, але й знання з методики викладання: адже леп-буки мають вдовольняти не лише естетичні, а й навчальні потреби учнів.

4а4б

4в4г

Виставка викликала таку цікавість оточуючих, що до глядачів раптово приєдналися гості університету – делегація з Туреччини на чолі з мером міста Кайсері Dr. Memduh Büyükkılıç. Школярі миттєво скористалися нагодою і «підготували ґрунт» для встановлення подальших міжнародних зв’язків у рамках руху «шкільних євроклубів» (з якими працює ще одна наша школа розвитку – «Європейські урбаністичні студії»). У цей же час журналісти інтерв’ювували школярів, розпитуючи їх про діяльність у якості шкільних омбудсменів і особливості навчання цієї майстерності в університеті.

5а

5в5г

5д5е

Після цих «медійних активіті» розпочалася офіційна частина заходу. У конференц-залі №1 відбулося засідання шкільної правової корпорації, на якому затверджувався новий документ – Положення про раду омбудсменів, що було створено учнями і доопрацьовано фахівцями ХНУМГ. Виступали як школярі, так і наставники – члени Ради кураторів: доцент кафедри правового забезпечення господарської діяльності А. М. Бровдій, заступник голови Батьківської міської ради Н. В. Фірсова, регіональний координатор по взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Харківській області О. Д. Міненков. Положення було прийнято, перспективи подальшої діяльності корпорації було окреслено і… Далі почалося щось вже зовсім не офіційне і надзвичайно активне – робота секцій освітньої платформи «Шкільний омбудсмен».

6а

На першому майданчику працювали співробітники патрульної поліції: старший інспектор з особливих доручень відділу зв’язків з громадськістю управління патрульної поліції в Харківській області, старший лейтенант поліції Євгеній Вікторович Ведмедеря та інспектор відділу зв’язків з громадськістю управління патрульної поліції в Харківській області, старший лейтенант поліції Денис Валерійович Чайковський. Це було інтерактивне заняття, де частина школярів моделювала ситуацію уявного правопорушення (крадіжка в супермаркеті), а інші коментували їхні дії і робили спроби оцінити те, що відбувалося, з точки зору чинного законодавства. Гра захопила не тільки учасників процесу (саме на цій локації учні відмовлялися відпускати своїх коучів – поліцейських, навіть коли інші секції свою роботу завершили), а й гостей. Так, Н. В. Фірсова, згідно власній фаховій освіті та досвіду правозахисної діяльності, «зіграла» роль адвоката в цій імпровізованій виставі і внесла декілька  дуже корисних коректив до аналізу, завдяки чому «хороші» персонажі миттєво опинилися в ролі правопорушників. Такі вправи із правової діалектики, безсумнівно, підуть на користь шкільним омбудсменам, які у своїй діяльності обов’язково стикаються з необхідністю роздивлятися конфліктні ситуації неупереджено.

7а7б

На другій локації «правили бал» школярі. Щойно обрані омбудсмени знайомилися з найкращими проектами своїх попередників, щоб знайти переваги і недоліки та отримати деякі орієнтири на старті власної діяльності.

8а8в

8б

А третя локація була присвячена роботі шкільних омбудсменів під керівництвом справжніх фахівців-правознавців – завідувачки кафедри правового забезпечення господарської діяльності, к.ю.н., доцента Інни Ігорівни Килимник та співробітників цієї кафедри: к.ю.н., доцента Алли Михайлівни Бровдій, к.ю.н., доцента Алли Володимирівни Домбровської та к.ю.н., асистента Катерини Миколаївни Врублевської-Місюни.

Ділова гра «Я – омбудсмен» була присвячена аналізу кейсів із відтворенням потенційно можливих ситуацій порушення прав людини. Дві команди на чолі з лідерами (які одягнули справжні суддівські мантії, щоб у буквальному сенсі відчути себе «вершителями» людських доль) намагалися знайти вирішення казусів, які є найбільш складними через свою розповсюдженість: наприклад, розміщення у соцмережах фото з людиною без її згоди або встановлення відеокамер у приміщенні школи. Перемогу здобувала команда, яка давала найбільш обґрунтовану відповідь.

9б9а

День виявився надзвичайно насиченим, і всі учасники були дуже задоволені як процесом, так і результатом сумісної праці. Але на цьому «телепригоди» школярів під керівництвом фахівців нашого університету не скінчилися.

Вже наступного тижня на базі Харківської ЗОШ № 28 відбулося відкрите засідання «Клубу юних миротворців». Представники кафедри охорони праці та безпеки життєдіяльності (доц. В. В. Барбашин, доц. П. А. Білим, доц. А. С. Рогозін та в. о. зав. каф., доц. К. В. Данова) провели виїзне заняття школи розвитку «Юний інспектор з безпеки»: адже саме з юними миротворцями ця школа працює на регулярній основі.

Питання створення безпечного середовища, збереження життя і здоров’я є надзвичайно важливими для кожної людини. Але в юному віці усвідомлюють це далеко не всі. Саме на формування культури безпеки у школярів і спрямовані зусилля наших фахівців. Цього разу в центрі уваги опинилася проблема дій під час виникнення пожежі – дуже актуальна наразі проблема: надзвичайні ситуації у закладах освіти виявили, на кшталт лакмусового папірцю, відсутність у школярів знань щодо правильної поведінки під час пожежі, розуміння алгоритмів евакуації і навичок гасіння. А оскільки заняття в цій школі розвитку завжди інтерактивні і орієнтовані на доступність і наочність, школярам ніколи не буває нудно. Тим більш таким школярам, якими є лідери учнівського самоврядування в школах нашого міста, – відповідальним, небайдужим, відкритим для нового.

10а

Тиждень відкритих засідань минув, репортажі було відзнято, громадськість отримала чудові докази, що із «нашою молоддю» не все так погано, навпаки: навіть дорослим є чому в них повчитися. Саме це ми і робимо в бекетівських школах розвитку: навчаємо і навчаємося, адже з новим поколінням це єдиний можливий шлях спілкування – шлях діалогу і взаємозбагачення. Можливо, саме тому школярі отримують наснагу, відвідуючи наш університет?