1Навчальний рік завершено, але в ХНУМГ ім. О. М. Бекетова робота з дітьми не припиняється навіть літом (щоправда, вже без дітей).

У стінах університету зібралися методисти управлінь освіти всіх районів міста, університетські куратори освітньої платформи «Шкільний омбудсмен» та ще багато-багато гостей: представники Департаменту освіти Харківської міської ради, Національної поліції, Харківської міської батьківської ради і навіть справжній діючий омбудсмен – представник уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у східних областях С. Г. Красноперов.

2а2б2в

2г

Все це свідчить, що спільне «створіння» ХНУМГ ім. О. М. Бекетова і Департаменту освіти Харківської міської ради всього за рік свого існування досягло неабияких вершин і вийшло на принципово новий рівень серйозності і водночас – відповідальності.

Але найголовніше у реалізації освітніх проектів для школярів – не стільки визнання їх поважними організаціями, скільки актуальність і користь саме для школярів. І методисти управлінь освіти, завдяки зусиллям яких діти з усього Харкова протягом року відвідували заняття для шкільних омбудсменів, засвідчили: це дійсно важливо і цікаво дітям.

Заняття із правознавства, критичного мислення, психології, виступи гостей – Національної поліції і шкільних правових форум-театрів – відвідувались дітьми (і дорослими) не «для галочки», а згідно внутрішнього потягу поліпшити життя – як своє власне, так і оточуючих. І деякого цей внутрішній потяг призвів навіть до зміни орієнтирів щодо майбутньої професії в бік юриспруденції і правових питань взагалі. Звичайно, це надихає і стимулює на подальші дії.

3а3б

І ми обов’язково діятимемо й надалі. Бо найголовніше у захисті прав людини, прав дитини, прав освітян взагалі, незалежно від віку і посади, – саме діяти. Адже освітня платформа «Шкільний омбудсмен» – дійсно унікальне явище в українській освіті.

4

Коли 7 листопада 2018 року у нашому виші стартував освітній проект для шкільних омбудсменів, феномен «дітей, які захищають дітей» вже був відомий в Україні. Таку посаду було запроваджено вперше ще у 2014-му. Але це були поодинокі спроби реалізації функцій шкільного омбудсмена як незалежної особи, обраної з числа учнів школи для захисту і відновлення порушених прав учасників освітнього процесу. А ось впровадження інституту шкільного омбудсмена майже в кожній школі нашого міста, тобто перетворення зародків на масове явище, вже потребувало врегулювання і систематизації.

5

Активізація процесу почалася з оголошення минулого року роком реалізації право-просвітницього проекту «Я маю право». Сучасний розвиток суспільства потребує ефективної дії механізму із захисту прав людини, і захист прав дитини має реалізуватися так само ефективно, як і прав дорослого. Такі тенденції сучасності отримали підтримку і завдяки впровадженню концепції Нової української школи, яка передбачає актуалізацію питань соціального захисту дітей, забезпечення їх права на освіту та дотримання їх особистих прав.

6

7І дуже важливо для освітян – щоб діти не просто чекали на «добру людину», яка прийде і захистить їхні права, а мали змогу зробити це самостійно. Так на перетині законодавчої і освітньої ініціатив народилася ідея: обрати у кожній школі двох омбудсменів – і з числа учнів, і з числа вчителів.

До проекту долучилося більше 100 шкіл міста. Але одразу виникло питання: хто навчить дітей шукати відповідні норми законодавства, на практиці вирішувати спірні питання, поважаючи при розв’язанні конфліктів як себе, так і всіх учасників конфліктної ситуації?

8Саме тому ХНУМГ ім. О. М. Бекетова запропонував освітянам міста власні фахові і територіальні ресурси для практичної реалізації безпрецедентного проекту з професійної підготовки юних омбудсменів.

Явище і, власне, слово «омбудсмен» як таке ще є новими для нашого суспільства: першопрохідникам цього шляху обов’язково потрібна допомога професіоналів.

Багатогранна діяльність омбудсмена вимагає всебічної обізнаності: правові аспекти, навички критичного мислення, психологічні прийоми. Тому фахівці нашого університету протягом року проводили для школярів найрізноманітніші лекції, майстер-класи, практикуми.

9а

9б9в

Звичайно, провідна роль у вихованні юних правозахисників належала кафедрі правового забезпечення господарської діяльності. Співробітники кафедри посвячували школярів у тонкощі юридичної проблематики як у теорії, так і на практиці. Окрім цього, університетські правознавці розробили для шкіл Харкова юридичну базу – положення про обрання і про порядок діяльності шкільного омбудсмена.

10а10б10в

Кафедра мовної підготовки, педагогіки та психології, кафедра управління проектами в міському господарстві і будівництві, а також Центр доуніверситетської освіти і кар’єри оздоблювали школярів знаннями з психології, проектної діяльності і критичного мислення.

Але недарма слово «університет» походить від латинського universitas – «сукупність». Університет ім. О. М. Бекетова став базою для створення сукупності найрізноманітніших фахівців різної спрямованості та різного віку: представник уповноваженого Верховної Ради України, співробітники патрульної поліції, методисти Департаменту освіти і управлінь освіти, представники Харківської міської батьківської ради, делегати дитячих правових форум-театрів і Харківського дитячого театру поліції «Діти майбутнього».

11а11б

І дуже приємно, що саме на долю нашого університету випала ця почесна роль – об’єднати людей заради шляхетної справи, створити справжню спільноту universitas magistorum et scholarium («об’єднання тих, хто вчить, і тих, хто навчається»), яка вийшла далеко за межі традиційної університетської спільноти професорів і студентів та сягнула обріїв цілого міста і навіть держави.

Сподіваємося, що намічені на нараді стратегії подальшого розвитку освітньої платформи успішно реалізуються, а нові анонсовані школи розвитку (серед яких – надзвичайно актуальний для сучасних школярів напрямок маркетингу) стануть не менш успішними, ніж наша вже діюча гордість – «Мер міста» і «Шкільний омбудсмен».

12а12б

12в12г12д

Ми дякуємо всім, хто долучився до проекту з виховання шкільних омбудсменів і надав високу шану нашому вишу бути платформою для здійснення цієї шляхетної місії.